torsdag 15 oktober 2009

Välkommen!

Listan över bloggar jag följer har fått nya medlemmar. Min gode vän Mats Hasselgren, folkpartiets mest framgångsrika kommunpolitiker i Stockholmsregionen, oppositionsråd i Täby, har startat en blogg Med liberala Täbyögon, där vi kan följa det liberala alternativet i en kommun, där moderaterna tror att de kan göra vad de vill och hur de vill.

En fritänkare av betydande mått är Annika Nordgren Christensen, god vän och miljöpartist, som satt stark personlig prägel på miljöpartiets försvars- och säkerhetspolitik från sitt inträde i riksdagen 1994 och fram till sitt överraskande avsked från försvarsberedningen i vintras. Hennes blogg Försvarsbloggen lästes av alla som ville veta vad som var värt att veta på området och saknades stort sedan den tystnat i vintras. Nu är Annika på banan igen med ett par vänner på Världens blogg.

Allt är inte politik och samhällsanalys. Mona Mörtlund, den finstämda poeten från Kangos i Tornedalen, skriver på meänkieli för både barn och vuxna, både lyrik och dramatik. I höst kom hennes andra diktsamling "Mörtlunds Mona". För ett år sedan hade jag den fantastiska förmånen att höra Mona och Simon Marainen, same från Nedre Soppero, framföra dikt och jojk på samiska, meänkieli och svenska på temat "Denna älvs vatten är jag". Hennes blogg heter just Mona Mörtlund - Denna älvs vatten är jag.

Inga kommentarer: