fredag 16 oktober 2009

Ett riktigt varmt tack!

Nu är resultatet av folkpartiets provval till riksdagen i Stockholms län klart. Konkurrensen var hårdare än någonsin. Inte mindre än sex rikspolitiker bosatta i Stockholm stad, som är egen valkrets med egen riksdagslista, ställde i år upp som kandidater också i länet. På vilken lista de sex - partiledare Jan Björklund, minister Nyamko Sabuni, partisekreterare Erik Ullenhag samt riksdagsledamöterna Carl B Hamilton, Barbro Westerholm och Fredrik Malm - slutligen kandiderar återstår att se. Alla sex kom tillsammans med Birgitta Ohlsson överst också i provvalet i stan’.

Gunnar Andrén från Danderyd - den ende av länets riksdagsledamöter idag, som ägnar ett omfattande intresse åt politiska frågor som berör just länet - landets största riksdagsvalkrets - tog sig in på en hedrande 6:e plats. Nina Lundström, vårt oppositionsråd i Sundbyberg - bostadspolitisk talesman i riksdagen 2002-2006 - kom på 8:e plats, men hade 7:e flest ettor på provvalssedlarna. När länets riksdagslista spikas i mitten av november ska länets två egna toppkandidater Gunnar och Nina självklart ha valbara platser!

För egen del kan jag bara uttala ett djupt känt varmt tack till alla partivänner, som med sin röst uttryckt sitt stöd för min kandidatur. Det här var tredje gången jag ställde upp i ett provval i Stockholms län. Trots den hårda konkurrensen förbättrade jag mina resultat från provvalen 2002 och 2006. Jag vill gärna se det som ett resultat av tydliga ställningstaganden också i kontroversiella frågor. En klar 9:e plats och plats nummer tre av de kandidater som bor och verkar i länet är i alla händelser en utomordentligt stark uppmuntran i mitt fortsatta arbetet. Jag står givetvis till förfogande på riksdagsvalsedeln!

Inga kommentarer: