torsdag 29 oktober 2009

Posten revisited

För fyra veckor sedan skrev jag om att det blivit allt glesare med brevlådor också i Stockholms innerstad. Ute i landet har de ju varit bristvara länge. Skärgården hör ju inte ens till Postens verksamhetsområde. I går kväll gjorde jag nästa erfarenhet. Nu kan man inte längre posta ett brev till någon annanstans i Sverige efter kl 19.00 - inte ens utanför Stockholms Central på Vasagatan.

Tidigare kunde man på brevlådan läsa var det fanns en brevlåda med senare tömning. Nu hänvisades till en nätadress!!! Jag hade tyvärr inte min laptop till hands i vimlet utanför Centralen. Kanske gäller fler? Nu visste jag ju att det fanns en brevlåda med sen tömning på Klarabergsviadukten, så jag gick dit. Den senare tömningen är nu också imperfektum. Den fanns - förr. Nu var det också 19.00 som gäller.

Ett gammalt statligt monopol som ska verka på en marknad är den absolut sämsta kombinationen. SJ är ett annat exempel. Strategiskt har man valt att ändra sina avgångstider, så att allt färre haft någon nyttra av dem. Sedan har man kunnat lägga ned linjer med hänvisning till brisande underlag. Posten gör sedan många år likadant. Jag förstår över huvud taget inte vad Posten vill. Vad de inte vill är desto mer uppenbart - att leverera post efter kundernas behov.

Inga kommentarer: