fredag 6 februari 2009

Allra störst!

Den legendariske skidlöparen Sixten Jernberg fyller 80 - en kraftkarl av den segaste sorten. Det är alltid svårt att jämföra olika idrottsprestationer om de inte utförs i samma tävling, på samma bana. Men för mig och många med mig är Sixten den störste genom tiderna. Han vann OS- och VM-guld vid varje mästerskap under en tioårsperiod och var världens främste.

Vi är många som alldeles särskilt minns kampen med Veikko Hakulinen vid VM i Lahtis 1958. Sixten sprang på stavarna uppför den tidens "mördarbackar" och blev 5-milskung. Det var kanske då han på frågan hur han gjorde gav den klassiska repliken: "Jag går ut så fort jag kan och sedan ökar jag". Sixten gick sina egna vägar och hade en vinnarinstinkt som få. Stugan i Limedsforsen är full med OS- och VM-medaljer.

För egen del minns jag också hur vi i FPU-distriktet lyckades övertala Sixten att kandidera på folkpartiets ungdomslista i riksdagsvalet i Dalarna 1968. Det blev för mycket för folkpartikandidaterna på de ordinarie listorna. Att de var byxis för konkurrensen var nog bara helt naturligt.

Inga kommentarer: