lördag 16 maj 2009

Att våga vinna

I kväll avgörs Eurovision Song Contest i Moskva. Eftermiddagens TV-bilder från den ryska polisens övergrepp mot en handfull deltagare i en Gay-manifestation ställer verkligen frågan om denna mångfaldens manifestation i Europa äger rum i rätt huvudstad.

Jag är inte någon stor Eurovisionentusiast. Det är länge sedan jag såg en hel finalsändning. Men, visst har det funnits flera intressanta vinnare på senare år. Ruslana från Ukraina, Sertab Erener från Turkiet och Maria Serifovic från Serbien. Och visst är det stort, när vinnarna från dessa länder dessutom fått många röster från grannländer med vilka man varit i mer eller mindre öppen fejd under lång tid. Musiken kan skapa bryggor.

I kväll ser jag för ovanlighetens skull fram emot det svenska bidraget. Jag är kanske inte någon brinnande fan till Malena Ernman lika lite som jag varit det till Carola. Men dessa två kvinnor har något alldeles extra - personligheten att våga vinna. Har man inte det kan man ändå göra en hedersam insats. Men för att vinna måste man våga vinna. Det är inte tillräckligt, men absolut nödvändigt.

Inga kommentarer: