Tvärbanan blev och är en succé. Nu måste den rustas upp för att möta den väldiga efterfrågan. Det är lätt att glömma det enorma motstånd från all världens förståsigpåare som Tvärbanan hade att möta, innan den till slut var på plats. Motståndet var gigantiskt, inte minst bland de som sysslar med trafikfrågor som jobb. Men, Stig Dingertz stod upp.
Motståndet mot nya Spårvagn City är likaså stort. Betongklossarna inom Stockholms Handelskammare går hand i hand med socialdemokraterna och bakom dem står tunga aktörer inom byggsektorn. Det är jätteprojekt med nya tunnelbanor som hägrar. Och entusiasmen bland berörda tjänstemän i Stockholms stad har varit minst sagt begränsad. Uppfinningsrikedomen är stor för att hitta invändningar mot det som de flesta storstäder i Västeuropa valt att satsa på - moderna spårvagnar i trånga stadskärnor.
Inte oväntat släpper Stockholmstidningarna strax före valet läckor från icke namngivna tjänstemän i Stockholms stad. Läckor som har till syfte att strax efter den uppskattade invigningen av första etappen av Spårväg City visa att projektet minsann kommer att försenas. Jo, det finns alldeles säkert krafter som kommer att göra sitt yttersta för att sätta käppar i hjulen på Spårväg City. Stig Dingertz visade tillskyndarna av Spårväg City att det gäller att stå upp i snålblåsten, även när det blåser stormvindar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar