söndag 18 april 2010

Aprilväder

I torsdags var det dags att byta från dubbdäck till sommardäck. Storstadscentrerade miljöpartister och andra storstadsbor, som har kollektivtrafik var och varannan minut varhelst de vill åka, har piskat upp en opinionsstorm mot dubbdäck. Vägverket kortade i höstas i denna mediestorm av tiden för när man får använda dubbdäck med femton dagar i början och slutet av vintern. Det räcker med att titta på väderprognosen för denna vecka för att inse, att det tvärtom är just i början och slutet av vintern, som trafiksäkerheten kräver dubbdäck mer än annars.

Men, jag ser ingen anledning att åka med dubbdäck i Stockholms innerstad. Däremot bör vi som bor och lever på landet få välja det som är säkrast för oss. Det är ju inte våra vägar snösvängen prioriterar tidiga och sena vintermornar, när det fryser på på fuktiga vägbanor. Som det nu är, så tvingar ju storstadsbornas bildäcksval däremot oss att stå ut med tonvis med vägsalt för deras säkerhet. Resultatet är svårmanövrerade snömoddsträngar och snöslask på vindrutan som skymmer sikten. Riktiga vintervägar är bra mycket säkrare med rätt däck på bilen. Men, som vanligt är det Hornsgatan som är riktmärke för biltrafiken i Sverige och inte riksväg 84.

Inga kommentarer: