måndag 10 augusti 2009

Intelligenta poliser

Tre söndagar i rad har DNs nye politiske chefredaktör Peter Wolodarski skärskådat sakernas tillstånd inom svensk polis. Och det står illa till. Allmänhetens tilltro till att få det skydd och det stöd den har rätt till är lågt. Och den sjunker.

I sin första krönika beskrev Wolodarski polisens ensidiga fokus på kvantitativa mål för sin verksamhet. Han illustrerade med att ett antal eftermiddagar ha blivit stoppad för alkotest på samma ställe i centrala Stockholm. Krönikan föranledde en polischef att svara, att polisen numera arbetar mera intelligent. För oss i resten av länet betyder det att den inte syns till.

Enda gången jag personligen märkt av polisen var, när jag för sju år sedan fick en parkeringsbot. Jag hade parkerat i fel körriktning, Jag stod inom rätt tid, innanför linjerna och på en icke enkelriktad bakgata. Att bilen stod parkerad i fel riktning hade polisen trots detta tid att bevaka i 13 minuter.

Man kan möjligen undra om Wolodarski inte bortser från åtminstone en aspekt av polisarbetet. Poliser ute på fältet, gatan innebär förvisso färre som har tid att utreda och slutföra ärenden. Men, fler poliser ute på fältet innebär större risk för upptäckt och därmed en högre brottsavhållande effekt. Synlighet är brottsförebyggande, och då blir det färre brott att utreda.

Var och en som ofta åker bil vet, att så fort en polisbil dyker upp på vägen, så sjunker snitthastigheten bland bilisterna omedelbart med 10 km/timme. Detta gäller då inte i Stockholms läns ytterområden, som i Roslagen, där polisbilar när en utrotningshotad bilmodell. Sju års flitigt bilresande runt om i Roslagen har inte medfört en enda alkotest eller hastighetsövervakning. Däremot åtskilliga redan på andra sidan länsgränsen till Uppsala län.

En bara minimal polisintelligens borde kunna räkna ut, att Roslagen sommartid innebär en befolkning på 300.000 som ofta tar sig fram med bil. Alkohol förtärs rikligt på semestern och att hastighetsgränserna ses som ett skämt av sommarbilisterna i Roslagen är uppenbart.

Häromsist var jag med om två bilar som jagade varann en torsdagseftermiddag genom Spillersbodakorset på E18, där det råder 70-gräns. Deras hastighet, när de jagade förbi medtrafikanterna tvärs genom heldragna fält i korsningen, var uppemot den dubbla. Några hundra meter senare svängde de av mot Håtö väl medvetna om den obefintliga risken för upptäckt. Jag föredrar synliga poliser framför intelligenta i Roslagen, om det nu behöver vara valet.

Har jag då verkligen inte sett några poliser utanför Stockholms innerstad i sommar? 60% av länets befolkning bor ju och vistas, särskilt sommartid, utanför tullarna. Jodå! En sommarkväll var jag på fotboll på Råsunda fotbollsstadion. Jag visste inte att det fanns sååå många poliser. Helt oräkneliga! Och visst förstår jag att det behövs ett massivt polisuppbåd för att hålla ordning på AIKs huliganer, när nu AIK-ledningen vänder ryggen till. Men, varför ska det ske på skattebetalarnas bekostnad? Och varför ska det ske på bekostnad av polisens synlighet i resten av länet resten av sommaren?

Inga kommentarer: