torsdag 18 september 2008

Norrtäljes egen ordningsman

Nyss hemkommen från en vecka i Washington och New York, där man kan följa den amerikanska presidentvalkampanjen i fler dimensioner än på hemmaplan - jag återkommer inom kort till detta - finner jag att Norrtäljepolitikens särskilde ordningsman Göran P - alltså inte förre statsministern - gått i spinn.

För oss som följer Norrtälje Tidning dagligen har det blivit vardagsmat flera gånger i veckan, att Göran P tillrättavisar alla som inte tycker som han. Ja, i och för sig tycks det väl handla om att rätta in sig i ledet och på ett led följa den överordnade som bestämt vad Göran P ska tycka just nu. Så går det ju till i den värld som präglat Göran P’s världsbild. Så enkelt det måste vara att inte behöva tänka själv och därför inte heller behöva ta eget ansvar för detta. Frågan är dock om det är den sortens politiker 2000-talets väljare vill ha. FRA-debatten ger kanske ett något mer differentierat intryck.

För egen del har jag nog retat mer än en folkpartiledare med avvikande uppfattningar och framför allt att jag låtit dem bli kända. Det har dock aldrig inverkat menligt på mina möjligheter i mitt parti. Göran P verkar stolt över att tillhöra ett parti där riksdagsledamöter som Agneta Berliner, Solveig Hellqvist, Camilla Lindberg, Maria Lundqvist-Brömster, Birgitta Ohlsson och Cecilia Wikström inte skulle tillåtas något utrymme. Jag är stolt att tillhöra ett parti där det finns gott om utrymme för dem.

Nu ska också Göran P’s egna partikamrater i Norrtälje hållas i ”ett kortare koppel”. Det finns tydligen redan de som inte finner sig i sådana fasoner. Om något år är det dags att nominera till både kommunal- och riksdagsval. De nomineringarna kommer att säga mycket om det parti som anlitat Göran P som ordningsman.

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

Så bra att den självpåtagna roll som ordningsman i klassen, vilken Göran Pettersson iklätt sig, ifrågasätts. När jag yttrar mig förvandlas det snabbt till att jag "är ute efter" Kjell Jansson, vilket inte är med sanningen överensstämmande. Jag har haft en dust med Kjell Jansson, men det är ännu så länge endast per mejl och då i några demokratifrågor med fullmäktiges ordförande som moderator, sedan Valnämndens ordförande bangat ur och vidarebefordrat mitt mejl till dessa båda.
Jag är som du verkligen glad över det mod som de sex kvinnorna i Folkpartiet uppvisar - ser dom som pionjärer i den räddningspatrull som demokratin i Sveriges riksdag är i stort behov av. Om du inte redan läst artikeln i Fokus - Spelet om FRA bifogar jag här en länk
http://www.fokus.se/2008/09/spelet-om-fra/
Ha en riktigt skön helg!