fredag 23 mars 2012

Vem bromsar tåget?

I Stockholms läns landsting har nu den borgerliga majoriteten enats om att tillsammans med Värmdö, Nacka och Stockholms kommuner satsa på en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Södermalm, Hammarby Sjöstad och vidare till Nacka centrum. Nu ska man driva på regeringen att satsa nya investeringsmedel utöver de som redan ingår i Stockholmsöverenskommelsen.

En förlängning av blå linjen skulle rejält lätta på trycket särskilt vid Slussen, som är den verkligt trånga sektorn i tunnelbanenätet och därmed kollektivtrafiken i Stockholms innerstad. Fler som inte behöver åka via Slussen och som därför inte behöver göra det ökar kapaciteten för de som måste. Då kan på sikt också en förlängning av röda linjen från Mörby Centrum till Täby Arninge komma ifråga - särskilt när det nya signalsystemet öppnar för fler tåg på röda linjen.

Socialdemokraterna i opposition vill förståss ta åt sig äran. Stockholmsriksdagsmannen Anders Ygeman i riksdagens trafikustkott låter påskina, att det nog ändå inte finns majoritet i riksdagen för nya pengar till Stockholmsregionens trafikinfarkt. Och han ska väl veta vad han talar om. I inget riksdagsparti är oviljan historiskt större att satsa på Stockholmsregionen än just hos socialdemokraterna. Eller tänker han månne på partikamraterna till Stureplanscenterns tunnelbanekramare? De brukar ju tillsammans hålla emot att "för mycket" satsas på Stockholmsregionen. Det är ju bl a därför det ser ut som det gör i Stockholmstrafiken.

Inga kommentarer: